15 February 2011

Israels Monaco


Eilat ligger helt nede i sydspidsen af Israel, og fra vandet kan du se over i Jordan, Egypten og Saudi Arabien. Kystlinjen er indtaget af kæmpehoteller bygget i klippeformation, og folk ser turistede ud i deres hvide tøj og eksklusive solbriller. Vi kørte dertil i går og snorklede. Hvis ikke mine briller var blevet duggede, havde jeg kunnet kigge på koraller og stribede fisk, men svømmeturen var også OK. Da vi bagefter lå på stranden, ringede min faster og sagde, at hvis vi ville, kunne vi komme ud at sejle. Vi var derfor med en kystpatrulje ude og kigge efter forurening i vandet og fik således en sejltur rundt i Eilats farvand og så delfiner og windsurfere. Vejret var perfekt, og vi kunne vinke over til den jordanske by, Aqaba, som næsten er smeltet sammen med Eilat. Og dog slet ikke; en bred stribe sand markerer grænsen, og i vandet patruljerer et farligt udseende krigsskib for at forhindre grænsekrydsere. I det hele taget er militæret, ikke overraskende, meget til stede her. Alene turen på en time til Eilat fra min fasters landsby bød på tre tjek med maskingeværklædte soldater lurende ind i bilen, som skal vide, hvem vi er, og hvorfor vi skal til Eilat. I byen skal man igennem security tjek ligesom i lufthavnen for at gå ind i en butik, og der ligger en militærbase ved siden af min fasters by. Så landskabet byder på tanks, maskingeværer og pigtrådshegn, udover sten og sand selvfølgelig.







No comments: